Implementering av säljverktyg – varför behöver jag förändringsarbete?

change management

Implementering av säljverktyg – varför behöver jag förändringsarbete?

Som ett implementeringsföretag följer vi våra kunder under processen att välja den bästa lösningen för att stödja deras processer, såsom försäljning, från affärsanalysstadiet till det fullständiga genomförandet. Vi analyserar processer, designar och lanserar slutligen ett effektivt verktyg. Våra kunder ägnar sin tid åt att stödja oss med kunskapen om deras organisationsprocesser och, som ett resultat, anpassa systemet till deras nuvarande behov.

Men när vi beslutar om genomförande, kan vi bara fokusera på den tekniska aspekten av projektet? Har vi råd att förbise framtida systemanvändare? Även om vi investerar tid och ekonomiska resurser i att köpa och anpassa systemet till och med den bästa kvaliteten, är ett effektivt verktyg för att hantera försäljningsprocessen halva striden. Den andra hälften är människor som använder detta verktyg – matar in data och arbetar med designade processer som så småningom gör det möjligt att generera värdefulla rapporter. Metoden för förändringsarbete behandlar denna mjuka aspekt av implementeringen.

Förändringsarbete och ett framgångsrikt implementering av systemet

Både praxis och statistik visar hur viktigt det är att ta hand om den mänskliga aspekten av varje implementering. Å ena sidan visar statistik att endast 30% av IT-systemimplementeringarna slutar med fullständig systemanpassning. Bristen på någon metod för förändringshantering i projektet ges som den viktigaste faktorn som orsakar en så låg ränta. Å andra sidan visar vår erfarenhet att ju mer uppmärksamhet ägnas åt personalhantering under implementering, desto snabbare kan vi förvänta oss att systemet antas fullt ut. Så vad betyder förändringsarbete i ett implementeringsprojekt? Det är användningen av lämpliga analyser och verktyg som hjälper framtida användare att lära sig, snabbt implementera och slutligen arbeta effektivt på systemet.

Implementering är bara början

Att överföra processer till verktyget innebär en förändring för varje systemanvändare. Denna förändring kommer att gälla kompetens, kunskap, processer och ofta organisationsstrukturer. Framtida systemanvändare måste ge upp sina nuvarande dagliga vanor eller rapporteringsplatsen. Oavsett hur många positiva effekter implementeringen av det nya systemet kommer att få kommer inlärningsprocessen att vara en utmaning. Att vara medveten om vilken inverkan det kommer att få på enskilda intressenter är en utgångspunkt för att underlätta denna process och som ett resultat anta systemet snabbare och mer effektivt.

Implementeringen av ett effektivt system är toppen av isberget. Det innebär mycket jobb, både relaterat till affärs- och teknisk analys, samt arbete med människor – framtida systemanvändare. Effektiv hantering av ett implementeringsprojekt består av både affärsmässiga och tekniska element, samt mänskliga komponenter som utgör kärnan i förändringshantering.

Det är den första artikeln där vi tittar på förändringsarbete i organisationer. I nästa artikel kommer vi att berätta varför så många som 30% av alla IT-implementeringar misslyckas.

Vill du lära dig mer om förändringsarbete, eller kanske du tycker att din organisation kan använda workshops för förändringshantering? Kontakta oss!

Vi rekommenderar dig även att följa oss på LinkedIn.

Artikel av Justyna Sobczak.