CRM för unga företag – vilka viktiga funktioner driver tillväxt och framgång på dagens konkurrenskraftiga marknad?

CRM

CRM för unga företag – vilka viktiga funktioner driver tillväxt och framgång på dagens konkurrenskraftiga marknad?

Har du precis börjat med ditt företag? Eller kanske har du redan varit på marknaden under en tid och planerar nästa stora steg för din startup? Funderar du på global expansion till utländska marknader? Om du har hittat hit, det är förmodligen fallet, och säkert, inom en snar framtid, allt detta kan hända. Men för att detta ska ske behöver du rätt verktyg för att stödja inte bara dig och ditt företag utan också hela ditt team för att uppnå dina mål. Så om du fortfarande undrar om Startup och CRM är en bra matchning, låt mig ta några minuter av din tid för att förklara varför CRM behövs i ditt företag, vilka viktiga funktioner du kan förvänta dig av systemet och dess leverantör, och hur du kan effektivt förbereda sökningen efter ett CRM-verktyg för ditt företag så att programvaran du väljer uppfyller dess nuvarande och framtida behov.

Varför behöver du CRM?

Har ditt företag, dina anställda eller kanske du själv dussintals eller till och med hundratals interaktioner med kunder varje dag? Och var och en är viktig på sitt eget sätt? Förväntar sig varje kund att vara mitt i din uppmärksamhet, med att du kommer ihåg varje e-post och telefonsamtal? Bryr du dig om att stärka din relation med dina kunder och samtidigt behålla dem på ett effektivt sätt? Om du precis har sagt JA tre gånger betyder det att du är på rätt plats på vägen för din affärsutveckling. En korrekt skräddarsydd CRM-lösning kan bara hjälpa dig att växa vidare och uppnå framgång. Men hur?

CRM-system är en lösning som gör att du kan samla all information om dina kunder, strukturera den på rätt sätt och hantera den effektivt från en plats. Konsistens av information, dess transparens och tillgänglighet för dig och dina anställda kommer att innebära att istället för att spendera tid på att skaffa kunskap som redan finns runt dig, kommer du att kunna fokusera helt på kunden och därmed sätta honom i centrum för ditt företag. Denna metod gör att du kan stärka din relation med dina kunder och samtidigt bidra till ökad kundretention och höja förtroende för ditt företag. Detta är en extremt viktig punkt på tillväxtkurvan för många nystartade företag.

Dina kunder förväntar sig värde

Men för att du ska kunna leverera värde till dina kunder måste du också se till att ditt företag fungerar ordentligt på den operativa sidan. Det är här du behöver titta på den andra dimensionen av CRM-lösningen. Förutom att lagra kundinformation, gör det också att du kan optimera processer inom ditt företag, vilket ökar dess effektivitet och lönsamhet. Och kanske nu tror du att din start-up är bara ett fåtal personer, men tänk vad som kan hända när du tar ut som en raket och ditt företag börjar ta fart. Det är inte troligt att du har så mycket tid att optimera dina processer då, eller hur? Så du behöver inte vänta, börja förbättra dina processer från dag ett. Kom ihåg att även en lysande idé utan ett effektivt operativt genomförande fortfarande bara är en idé.

Resultatet av denna ekvation, som innebär att kunden är kärnan i ditt företag och samtidigt tar hand om den operativa effektiviteten i ditt företag, är ökad försäljning och tillväxt i ditt företag. Har jag övertygat dig om att ett CRM-verktyg är nödvändigt för ditt företag? Låt oss nu gå vidare för att ta reda på vilka specifika funktioner du kan förvänta dig i ett CRM-system.

 

För att dra full nytta av implementeringen av en CRM-plattform bör du förbereda ditt team inför ankomsten av nya verktyg. Läs mer om det här!

 

Vilka nyckelfunktioner ska ditt CRM-system ha?

Från min erfarenhet som konsult vet jag att det inte är lätt att svara på den här frågan och vanligtvis ”det beror”. Varför? Den funktionella omfattningen av en CRM-lösning dikteras av de specifika behoven hos ett visst företag och dess anställda. Men jag vill också påpeka några viktiga områden för användare utan vilka det är omöjligt att tala om ett bra CRM-system.

Hantering av Marknadsföringskampanjer och Leads

En CRM-lösning i ditt företag bör stödja marknadsföringsaktiviteter som syftar till att skaffa nya kunder. Det bör också strukturera vidare arbete med dem baserat på en tydlig process och de steg som krävs för att konvertera dem.

Det är viktigt att systemet också gör det möjligt för dig att analysera data inom de åtgärder som vidtagits för att skaffa kunder och kostnaderna för dessa åtaganden. Sådan kunskap gör att du kan bestämma vilka marknadsföringsaktiviteter som verkligen är effektiva och vilka du bör fokusera på nu. Och också – vilka är bättre att överge eftersom de inte ger de avsedda resultaten. Se till att ditt framtida verktyg låter dig hantera hela försäljningsprocessen på ett intuitivt sätt.

Kontakta ledningen

Effektiv hantering av kontakt- och kontaktinformation är hjärtat i alla CRM-plattformar. Detta innebär att denna information ska vara lättillgänglig och transparent. På så sätt kan du och dina anställda snabbt komma åt den när det behövs.

Ett bra verktyg bör också låta dig lägga till de redan nämnda interaktionerna med en person på deras rekordnivå. På så sätt kan du se alla relaterade händelser, uppgifter, anteckningar etc. från en plats.

Uppgiftshantering

Ditt CRM-verktyg kommer med tiden att bli den plats där mycket av ditt arbete och all kundinformation kommer bli placerat. Därför är det viktigt att kunna hantera uppgifter på ett enkelt och användarvänligt sätt.

Det är viktigt att din CRM-lösning gör det möjligt att hålla reda på uppgifter på rätt detaljnivå, men också främjar deras grafisk visualisering och konsolidering, till exempel i form av ett Kanban vy där uppgifter kan flyttas fritt mellan deras status.

Rapporter och hantering av Instrumentpaneler

Din CRM-plattform kommer att vara en skattkammare av kunskap! Det kommer ständigt matas med successiva portioner av information från dig och ditt säljteam. Tack vare effektiva rapporter med aktuella data, kan denna kunskap omvandlas till komplex hantering instrumentpaneler som kommer att stödja dig i dina beslut.

Mobil applikation

Data ska vara på ett ställe, men du bör kunna komma åt den oavsett var du befinner dig. Detta är möjligt genom en mobil applikation på telefonen.

Det är viktigt att appen återspeglar de flesta funktionerna i systemet, är tydlig och har en hög UX. Var också uppmärksam på om du kan använda den utan åtkomst till nätverket.

Integrering av e-post

Din inkorg är punkten där viktig information utväxlas och många interaktioner med kunderna sker. Denna information och dess innehåll bör omedelbart visas i CRM-system så att det är tillgängligt för alla som arbetar med dig.

Hur ska du förbereda dig och vad ska du tänka på innan du väljer ett CRM-verktyg för ditt företag?

Jag vet av erfarenhet att valet för dig och ditt företag inte är enkelt. Att välja rätt CRM-plattform kräver att man spenderar tid på att analysera befintliga lösningar och utvärdera dem utifrån dina behov, ömma punkter och utvecklingsplaner för ditt företag. För att detta val ska vara effektivt bör du dock överväga följande områden och utföra följande åtgärder.

  1. Tillsammans med ditt team, identifiera behov, flaskhalsar och viktiga ineffektiviteter i processen.
  2. Förbered en lista med krav som anger prioriteten för en viss funktionalitet för ditt företag och dess anställda.
  3. Analysera tillgängliga marknadslösningar och ordna möten med leverantörer. Lär känna dem och deras värde för ditt nystartade företag.
  4. Tänk långsiktigt. Var uppmärksam på följande områden när du väljer en leverantör.
    • Skalbarhet och förmågan att dynamiskt anpassa sig till dina behov när ditt företag växer
    • Stöd från en betrodd lokal partner. Minska tiden du arbetar på systemet och fokusera på att arbeta med det
    • Omfattande kunskapsbas och välutvecklad teknisk dokumentation
    • Integrationsmöjligheter med andra system
    • User Experience, User Experience, och återigen User Experience

 

Vi vet att det här kan vara svårt. Varje start är annorlunda och står inför olika utmaningar. Detta är en allmän uppfattning om några av de vanliga frågorna som Startup-företag kan möta. Vi hjälper dig gärna genom att titta på din organisations individuella utmaningar. Vi guidar dig också på rätt väg när du väljer rätt CRM-verktyg! Kontakta oss!

Artikel av Michał Michnik.

Vi rekommenderar dig även att följa oss på LinkedIn!

Etiketter:
, , , ,