5 saker som din Salesforce-implementeringspartner inte berättar för dig

Nu har du implementerat Salesforce-lösningar i ditt företag – många processer har effektiviserats, du har fått en 360-graders syn på kunden och i princip drivit ditt företag framåt tack vare världens # 1 CRM. Sedan, efter att den första spänningen har lagt sig, kommer Managed Services-fasen (även känd som Support and Utveckling), vilket är lika viktigt för ditt företag som det faktiska genomförandet! Men berättar din partner allt han borde?

Idag kommer vi att ta upp frågor som berör både IT-chefer, projektledare och Salesforce-specialister som använder denna plattform varje dag.

Här är flera röda flaggor att tänka på när du samarbetar med en leverantör av molntjänster. Undrar om du kommer att känna igen dina egna utmaningar i den här artikeln.

Är min Salesforce-implementering partner ärlig mot mig?

Öppen kommunikation är nyckeln i alla partnerrelationer. Din partner ska alltid hålla dig uppdaterad om status för pågående uppgifter. Känner du dig ibland felinformerad om hur mycket tid din partner behöver för att implementera vissa funktioner i systemet? Tror du att de uppgifter du beställde tar för lång tid eller att du helt enkelt inte kan få några svar angående deras status eller tid för slutförande?  Vi förstår att det är svårt när du inte vet när nya funktioner är redo att användas.

Det låter kanske konstigt, men känner du faktiskt personen på din partners sida du arbetar med? Vet du vem du ska ringa i brådskande fall om kontaktpersonen är på semester, sjukskriven eller inte tillgänglig av någon annan anledning? Dålig kommunikation är en orsak till ytterligare frustration som ingen vill ha.

Hur det ska se ut

I ett verkligt affärspartnerskap bör du kunna gå in i det dedikerade systemet och kontrollera den aktuella statusen för uppgifter och timförbrukning när som helst – till exempel via Jira eller Salesforce Community. Det skulle också vara bäst att ha tydliga rutiner för när kontaktpersonen inte är tillgänglig. Din partner ska vara lyhörd och göra sitt bästa för att ta bort alla tvivel. Du betalar för en tjänst och bör förvänta dig det bästa som finns.

Förseningar inträffar för ofta

Att hålla sig till deadlines är avgörande. Om du inte kan lita på din partner att göra arbete i tid, är det en antydan om att något är fel med det här förhållandet.Om han inte heller informerar dig om att det kan uppstå förseningar med att leverera funktioner enligt schema, är det hög tid att gå vidare och leta efter en annan partner.  Hur kan du inkludera de nya systemfunktionerna i din planering när du inte vet när eller om du kommer att kunna använda dem alls?

Hur det ska se ut

Ingen kan förutse allt, så förseningar är ibland oundvikliga. Din partner bör dock alltid meddela dig om det finns ett uppehåll i sikte. Det är bra praxis att ordna arbetsschemat och beräkna uppgifter för att minimera risken för förseningar.Du bör få en översikt över statusen för uppgifterna och kunna diskutera aktuella problem med din partner under veckosamtal (eller dagligen / varannan vecka) – beroende på dina behov.  Tvinga dig inte att arbeta med en partner som gräver huvudet i sanden. Välj istället den som kommer att möta hinder direkt!

Min partner har inget schema eller vision 

Kaos är en av projektets värsta fiender. Att inte veta när du kommer att kunna testa lösningen och börja använda den i det dagliga arbetet gör det svårt för dig att planera dina handlingar. Vissa partners behandlar inte projektet helhetsriktigt och fokuserar istället på mycket specifika funktioner som är obetydliga. Det verkar som att de inte bryr sig om systemets allmänna effektivitet. Tänk så här: Vad spelar det för roll att ha en bra motor när resten av ditt fordon är oanvändbart?

Hur det ska se ut

Arbetsschemat och projektdokumentationen (inklusive tekniska detaljer samt en beskrivning av affärsprocesser) är ett av de första dokumenten du bör få från din partner. Att behandla projektet som helhet kommer att resultera i att ditt system fungerar som du vill ha det. När allt kommer omkring bör alla aspekter av din Salesforce-plattform stödja ditt företag.

Förstår min partner ens min verksamhet?

Din implementeringspartner bör göra sitt bästa för att förstå ditt företag. Om din partner helt enkelt gör vad han har sagt utan att reflektera, betyder det att han inte förstår dina affärsbehov eller inte kan tänka utanför ramarna. .Det kan låta frestande att ha någon sådan till ditt förfogande, men vi är bara mänskliga – tänk om du gör misstag eller om dina idéer helt enkelt är orealistiska? En professionell partner kommer att ställa frågor och utmana dina idéer – och du bör låta honom. Kom ihåg att ditt jobb som kund inte är att utforma ditt eget system. Du betalar för att få det gjort av experter.

Hur det ska se ut

När din partner ser att din specifika idé kanske inte fungerar, bör han meddela dig och hjälpa dig att hitta den optimala metoden innan något arbete börjar. Det är inte möjligt utan att veta vad ditt företag handlar om! Huruvida ditt system passar dina behov eller inte bör inte vara ditt bekymmer. Du borde kunna lita på din partner med det.

Mina behov beaktas inte!

När du investerar pengar i din Salesforce-plattform vill du veta exakt hur de spenderas och att du får så mycket ut av investeringen som möjligt.  Dessutom vill dina anställda också känna att systemet skapades med tanke på deras behov. I vissa fall kanske din partner inte är så rättfram mot dig. 

Visar din partner dig lösningen när den är klar utan att involvera dig i planeringen? I så fall kan det betyda att han inte vet vad han gör och improviserar. På din bekostnad. När allt kommer omkring skulle du definitivt vilja skapa en lösning genom att dela dina ovärderliga insikter med din partner. Det är ditt företag och du kan det bäst!

Hur det ska se ut

Din partner bör involvera dig och ditt team i systemdesignprocessen, tillhandahålla dokumentation, göra demo, förbereda mock-ups – tills du har en fullständig bild och kan bestämma vad som fungerar bäst för ditt företag.

Berör det dig?

Om du inte känner igen dig själv i alla de företagssvårigheter som beskrivits ovan måste du redan vara vår klient! Men allvarligt, om inget av det du har läst påverkar dig betyder det att du har hittat en professionell implementeringspartner – grattis!

Men om ditt företag försämras av det faktum att din Salesforce-instans potential inte har förbättrats, kontakta oss. Vi är ett teknikföretag specialiserat på Salesforce-implementeringar. I åratal har vi hjälpt våra kunder att få ut det mesta av deras Salesforce-plattformar!

Lär dig mer om vår expertis inom molntjänster samt vårt tänkesätt och vårt uppdrag att hjälpa kunderna. Hör av dig så kan vi prata om dina behov och förväntningar, kanske blir det början på ett bra affärspartnerskap?